Pozycjonowanie

Codziennie rośnie konkurencja we wszystkich dziedzinach życia biznesowego. Każda branża ma swoich przedstawicieli objawiających się w postaci ogromnej ilości firm, które potrafią się sprzedać, lub nie. Wyrastające jak grzyby po deszczu przedsiębiorstwa mają szansę na zaistnienie, ale tylko jeśli wiedzą, jak postępować od samego początku. Dobry biznesplan, właściwie dobrane cele i świetnie zaprojektowana strona to jednak nie wszystko. Warto zainwestować w pozycjonowanie, bez którego nowa witryna zniknie w gąszczu podobnych firm.

Czym jest pozycjonowanie?

Jeśli wziąć pod uwagę samą nazwę, pozycjonowanie jest po prostu poprawą pozycji strony na liście wyszukiwarek internetowych. To dbanie o zapewnienie witrynie dobrej pozycji na takich listach. Dobra to znaczy wysoka i do tego najlepiej na pierwszej stronie. Konsumenci rzadko przeszukują strony, które wyświetlają im się w wyszukiwarkach na drugiej stronie, a trudno mówić o jakimkolwiek popycie na wyniki z dalszych stron. Trzeba więc skupić się na właściwym działaniu i robić to konsekwentnie, regularnie i skutecznie.

Na czym polega pozycjonowanie

Pierwszym krokiem do właściwego pozycjonowania jest dobranie grupy docelowej, której zamierzamy sprzedawać nasze produkty lub usługi. Nie da się stworzyć kampanii reklamowej dla wszystkich, ponieważ nie miałaby ona właściwie żadnych mocnych, konkretnych stron. Wybór konkretnego profilu potencjalnego klienta daje nam szereg możliwości, które pozwolą przybliżyć nas do osiągnięcia celu, jakim jest zysk.
Drugim krokiem jest uświadomienie sobie, że słowo pozycjonowanie znaczy dokładnie to samo, co SEO, czyli Search Engine Optimization, po polsku optymalizacja strony pod wyszukiwarki Internetowe. Kiedy już przyswoimy sobie wiedzę dotyczącą skrótu, warto zacząć od bardzo ważnej kwestii, jaką jest sprawdzenie tego, co już posiadamy na stronie.

Jak wybrać grupę docelową?

Wybranie grupy docelowej klientów to nic innego, jak wyobrażenie sobie osoby, która będzie najbardziej zainteresowana naszą ofertą. Musimy wziąć pod uwagę wiek, czasem płeć, zainteresowania, zawód i wiele innych zmiennych. W rezultacie otrzymamy osobę, która z przyjemnością kupiłby nasz produkt lub usługę. Aby łatwiej ją było wyłowić z obszaru, na którym zamierzamy działać, warto go zbadać.

Pozycjonowanie a wybór grupy docelowej

Research jest tutaj kluczową kwestią. Należy dowiedzieć się, co lubią ludzie, jacy są i czego od nas oczekują – to bardzo ważne. Jeśli na tym etapie dołożymy wszelkich starań, aby wybrać właściwy profil klienta, potem będzie nam znacznie łatwiej prowadzić promocję, uskuteczniać dobre pozycjonowanie i po prostu sprzedawać.

Czym jest audyt SEO i do czego służy?

Kiedy nasza grupa docelowa zaistniała już na papierze i wiemy, komu chcemy zaoferować nasz produkt, musimy się zająć stroną. Audyt SEO jest profesjonalną analizą strony internetowej pod względem jej zawartości. Content, czyli właśnie zawartość musi być przyjazna dla naszej grupy docelowej. Oznacza to, ze oprócz projektowania jej według określonych tematów, musimy też zawrzeć w niej informacje wartościowe dla odbiorców

Jak wygląda dobrze zoptymalizowana strona internetowa?

Aby ruch na naszej stronie wzrastał, musi ona być nie tylko interesująca i atrakcyjnie wyglądać. Musi posiadać szereg cech dostosowanych do wyszukiwarek internetowych, co oznacza, że będzie pod nie zoptymalizowana.

Pierwsza istotna kwestia to płynność działania witryny. W rzeczywistości, w której konkurencja w każdej branży jest bardzo duża strona, która będzie się opornie otwierać, zostanie po prostu opuszczona przez potencjalnych klientów, którzy będą mieli mnóstwo innych możliwości. Nikt nie będzie korzystał z witryny, której podstrony zbyt długo się otwierają, ich wygląd nie jest przejrzysty, a interfejs intuicyjny. Niestety, ale wszyscy szukają możliwie najprostszych rozwiązań – i trudno się temu dziwić.

Kolejna ważna rzecz to analizowanie konkurencyjnych stron pod kątem SEO. Dzięki temu jesteśmy w stanie stwierdzić, co odstrasza, a co przyciąga naszą grupę docelową klientów. Aby to zrobić, musimy skorzystać z narzędzi – na szczęście jest ich wiele, w tym też darmowe. Warto jednak wziąć pod uwagę, że przyjdzie nam za to zapłacić.

Warto również inspirować się konkurencją, która bije rekordy popularności. Lepiej bowiem stworzyć dobrze odbieraną stronę i podobną do konkurencji, niż taką, która się od niej różni, ale nikt nie chce na nią wchodzić.

Optymalizacja strony www

Kolejna sprawa to treść strony. Musi być ona specjalistyczna, wartościowa, lekka i taka, która dotrze do naszej grupy docelowej. Nie da się stworzyć treści optymalnej dla wszystkich, dlatego też dobranie grupy docelowej jest podstawą każdego działania marketingowego, do których również zalicza się pozycjonowanie. Teksty na stronach nie mogą być też za długie, aby dobrze się je czytało i chciało się wrócić po więcej.

Jak stworzyć właściwie skonstruowaną treść dla klienta?

Właściwie skonstruowana treść to nie jest proste zadanie. Świadomy przedsiębiorca, który nie wie jak się do tego zabrać, nie powinien się tym zajmować. Pozycjonowanie w dużej mierze opiera się na treści, dlatego też ta treść musi być nie tylko wartościowa, ale też nasycona odpowiednimi słowami i frazami kluczowymi. Aby to zrobić, trzeba mieć doświadczenie, więc najlepszym wyjściem jest zawsze zatrudnienie dobrego copywritera, lub też doświadczonej firmy marketingowej, która będzie w stanie zająć się tą treścią, jednocześnie znacznie ułatwiając pozycjonowanie.

Kiedy pozycjonowanie przynosi wymierne efekty?

Jak pozycjonować stronę internetową

Praca przy pozycjonowaniu musi być regularna i konsekwentna. Na początku może to rodzić frustrację, gdyż pierwsze efekty widać dopiero po kilku miesiącach i nie są one spektakularne. Właściwie pozycjonowanie przynosi pierwsze wymierne efekty po około roku regularnej pracy nad nim. Efekty te ukazują się pod postacią zwiększonego ruchu na stronie, a co za tym idzie – zwiększoną sprzedażą i powiększeniem zysków.

Kiedy warto wykorzystać doświadczenie firm marketingowych?

Dobre pozycjonowanie nie jest zajęciem, które można prowadzić przy okazji, w tzw. międzyczasie. Należy wykorzystać maksymalnie czas, aby działanie było jak najbardziej efektywne. Pracując nad tym codziennie, może nam nie starczać czasu na inne istotne procesy firmowe. Warto wtedy zastanowić się nad współpracą z profesjonalną agencją marketingową, która oddeleguje dla nas pracownika lub kilku. Zajmą się oni naszym pozycjonowaniem w sposób kompleksowy, a my nie będziemy musieli tracić na to swojej energii.

Nie można zapominać lub celowo pomijać pracy przy pozycjonowaniu, ponieważ takie postępowanie doprowadzi do zniknięcia naszego przedsiębiorstwa z rynku. Odpowiedzialne podejście do rozwijania naszej firmy powinno motywować nas do ciągłego rozwoju również pod względem pozycjonowanie. Współpraca z agencją marketingową nie musi nas ograniczać i jeśli mamy jakiś pomysł, warto to skonsultować i wcielić w życie, jeśli postępowanie takie okaże się rozsądne. Zawsze warto działać, stanie w miejscu nie przynosi niczego dobrego. Szczególnie ma to znaczenie w dzisiejszym świecie, gdzie promocja firmy w internecie jest kluczowa, a trendy z tym związane nieustannie się zmieniają.