Marketing szeptany

Konkurencja w większości branż jest zwykle bardzo duża, dlatego marketing szeptany zdaje się być jednym z lepszych pomysłów na naturalną promocję. Ilość reklam wyświetlanych w mediach jest ogromna, dlatego też płynne udzielanie informacji na temat firmy w kontekście innych wątków zdecydowanie lepiej zadziała, niż bezpośrednie namawianie do zakupu. Marketing szeptany to różne działania mające na celu pozytywne przedstawienie firmy. To trudne przedsięwzięcie, ale przeprowadzone dobrze może być niezwykle owocne.

Czym właściwie jest marketing szeptany?

Ten rodzaj promocji firmy nie jest niestety zbyt dobrze rozumiany. Odpowiednio przeprowadzony może zdziałać cuda, jednak wykonywany w nieprawidłowy sposób raczej na pewno przyniesie więcej szkód, niż pożytku. Aby dobrze działać w tym temacie, należy dobrze zrozumieć pojęcie marketing szeptany. To metafora, przenośnia i nie chodzi tu o działanie bezpośrednie. Przy pomocy szeregu narzędzi, używając intuicji i wyczucia czasu, wraz z subtelnością i trafieniem we właściwy temat trafimy do klientów, którzy będą zainteresowani naszym produktem. Nie będą to puste strzały, a skuteczne pozyskiwanie grupy odbiorców, którzy nasz produkt lub usługę prawdopodobnie kupią. Marketing Szeptany ma wyglądać na spontaniczny.

Buzz Marketing a promowanie

A więc marketing tego typu to działania mające na celu dotarcie do naszego konsumenta. Musi się to wydarzyć poprzez udział w dyskusjach odnośnie do pokrewnych tematów lub wątków, które zahaczają o nasz produkt. Jeśli chcemy tego rodzaju marketing prowadzić w sposób jawny, musimy zatrudnić ambasadora naszej marki, który w naszym imieniu będzie wtapiał się w dyskusje, oferując wsparcie naszej firmy, właśnie w formie sprzedawanych produktów lub też usług.

Marketing szeptany, czyli tak zwany Buzz Marketing ma za zadanie wywołać pozytywne reakcje na temat naszej firmy, ma sprowokować rozmowę na temat naszych usług. Oprócz tego można w sposób naturalny promować stronę, produkty, czy też usługi różnego rodzaju, zwiększać naturalny ruch na stronie, czy też zamieszczać interesujące, wartościowe linki – do naszych podstron, chociażby. Wszystko to jednak trzeba robić bardzo subtelnie albo jako ambasador marki. W innym wypadku nasze działania nie będą miały nic wspólnego z marketingiem szeptanym.

Jak wyglądają wymagania marketingu szeptanego?

Co jest istotne w marketingu szeptanym

Wrzucanie postu z poleceniem naszej firmy na forum dyskusyjnym, nawet jeśli dotyczy tematu rozmowy, nie jest dobrym posunięciem. Potencjalni klienci mogą się takim działaniem jedynie zirytować, a zainteresowanie produktem nie będzie możliwe. Aby więc działać i marketing szeptany wykorzystywać we właściwy sposób, należy pamiętać o aktywnym działaniu na forum jak najdłuższy czas przed dodaniem informacji na temat naszej działalności. Wszystkie posty, które na danym forum opublikujemy, muszą mieć jakąś wartość i muszą też wzbudzać zaufanie. Musimy odnosić się do tematu, a nie działać jak wolne elektrony, ponieważ to nam tylko zaszkodzi i stracimy całe zaufanie, jakie udało nam się wcześniej na tym właśnie forum zdobyć.

Oferując innym użytkownikom forum wartościowe porady i dzieląc się swoją wiedzą na poruszane tematy, niejako stajemy się prawowitym członkiem grupy. W takim wypadku dopiero wejść może w życie marketing szeptany, który oprzemy na takim mocnym fundamencie. Jeśli zaoferujemy wtedy komuś usługę reklamowanej firmy, użytkownicy forum nie odbiorą tego jako bezczelną reklamę, a wartościową poradę, z której warto skorzystać. Droga do osiągnięcia sukcesu jest długa, ale zdecydowanie warta poświęcenia każdej minuty swojego czasu.

  • Tworząc swoją historię na konkretnym forum, warto pamiętać o kilku istotnych zasadach:
  • Wątki warto kontynuować, nie warto natomiast zakładać nowych – wychodzi to mniej naturalnie,
  • Linkowanie nie jest dobre, jeśli jest częste – należy za każdym razem umieszczać jedynie zasadne informacje, a linki tylko w konkretnych sytuacjach,
  • Dodawanie wspomnianych wyżej linków absolutnie musi być naturalne, a ubieranie ich w anchory to strzał samobójczy – nikt nie zadaje sobie trudu, aby linki ubierać w anchory, tak robią profesjonaliści, tak więc wzbudzimy niepotrzebnie podejrzenia,
  • Musimy faktycznie pomagać, a nie tylko czekać na okazję zareklamowania się,
  • Zabronione jest jakiekolwiek oszukiwanie, ponieważ szerzenie nieprawdziwych informacji w połączeniu z promowaniem biznesu może zaowocować spadkiem naszych zysków,
  • Musimy używać poprawnej polszczyzny,
  • Niedozwolone jest obrażanie kogokolwiek.

Naturalna działalność w Internecie wymaga czasu, konsekwencji i regularności. Bez tego bardzo ciężko jest w tym temacie cokolwiek osiągnąć. Dojrzały, świadomy właściciel firmy doskonale zdaje sobie sprawę, że nie będzie w stanie podołać wszystkim obowiązkom firmowym sam w taki sposób, aby ich jakość wciąż była wysoka. Taki przedsiębiorca zatrudni do marketingu szeptanego dodatkowych pracowników, oddeleguje do takiej pracy specjalnie wyszkolonych, aktualnie zatrudnionych pracowników, lub też rozpocznie współpracę z firmą zewnętrzną, która specjalizuje się w marketingu. Każde z tych rozwiązań będzie dobre, ponieważ wtedy za marketing szeptany będzie odpowiedzialna określona grupa osób, która będzie z tego po prostu rozliczana. Działanie po łebkach nie jest sposobem na osiągnięcie sukcesu w tej materii.

Jakie najczęściej błędy popełnia się przy wprowadzaniu w życie buzz marketingu?

Błędy popełniane w marketingu szeptanym

Nie da się uniknąć błędów. Tylko w przypadku zatrudnienia profesjonalistów nie musimy się ich obawiać, jednakże podczas samodzielnej działalności raczej ich nie unikniemy. Oczywiście warto spróbować, a będzie to zdecydowanie łatwiejsze, jeśli uświadomimy sobie, czego na pewno powinniśmy unikać. Marketing szeptany jest bardzo delikatny. Naprawdę warto starać się dobrze go budować. Najczęstsze błędy dotyczą zatrudniania osób, które:

  • Nie potrafią posługiwać się poprawną polszczyzną,
  • Nie znają tematu i działają bez najpotrzebniejszej wiedzy,
  • Piszą posty na martwych forach,
  • Zakładają nowe wątki, nie kontynuując rozpoczętych dyskusji,
  • Tworzą jeden tekst i umieszczają go w wielu miejscach w Internecie,
  • Oszukują innych użytkowników,
  • Proponują zupełnie nieadekwatne rozwiązania danego problemu,
  • Wrzucają linki na siłę, bez kontekstu,
  • Mając bardzo nieprzyjemną historię postów na różnych forach internetowych.

Ponadto nie warto zatrudniać osób, które biorą za mało pieniędzy za swoją pracę. Niestety może to oznaczać, że albo zaczynają swoją przygodę z tego rodzaju zajęciem, albo nie zdają sobie sprawy z pracy, jaką muszą w to włożyć, albo też nie przykładają do tego należytej uwagi. Zatrudniając osoby do tego rodzaju pracy, należy zawsze pamiętać, że to te osoby właśnie będą w jakiś sposób promować naszą firmę. Istotna jest więc kultura osobista i wszystko, co wiąże się z właściwym i naturalnym zachowaniem wśród ludzi, przede wszystkim wirtualnie.

Dobry marketing szeptany może się stać wyjątkowo mocnym fundamentem promocji naszego przedsiębiorstwa. Jeśli bowiem w Internecie często będą się pojawiać informacje odnośnie do naszych produktów i usług i będą one pozytywne, to naszych klientów będzie coraz więcej. Będą bardziej ufali nasze marce i chętniej polecali ją innym co przyczyni się niejako automatycznie do zwiększenia efektu marketingu szeptanego.